Дизельні двигуни Mercedes

Дизельні двигуни Mercedes

Mercedes-Benz – марка автомобілів та двигунів, що виготовляються німецьким концерном Daimler AG (попередні назви Daimler-Chrysler та Dainler-Benz).  Найбільш уживана коротка назва цієї техніки – Мерседес. Це слово походить від іспанського жіночого імені, яким називалась дочка одного з торгових партнерів компанії, відомого гонщика Еміля Єллінка (Emila Jellinka). Mercedes-Benz завжди виступає піонером серед розробників двигунів до важкої автомобільної, будівельної, дорожної та сільськогосподарської техніки.

Перший вантажний дизель
На початку століття всі вантажні автомобілі будувались на бензинових двигунах.  Перші три екземпляри 5-ти тонних вантажівок ОВ з дизельними двигунами виїхали за ворота фабрики  Daimler Motor Company (Daimler-Motoren-Gesellschaft, DMG) восени 1922 року. Новаторське використання дизельних двигунів дозволило зменшити споживання палива на 83 процентів порівняно з традиційними бензиновими двигунами. Перший дизель розвивав потужність 33 kW (45 к.с.) при 1000 об/хв. В 1923 році в Берліні компанія запустила у виробництво наступний дизельний двигун до вантажівок потужністю 29 kW (40 к.с.)

Народження двигунів OM
Перший дизель, розроблений спільно після злиття Benz i Daimler - шестициліндровий OM 5, який з’явився в 1927році. При об'ємі 8,6 літрів він видавав потужність 55 kW (75 к.с.). З цього часу двигуни Mercedes-Benz позначаються літерами OM, які походять від німецького слова "Ölmotor",  яким  в той час назвивали  продукцію Дизеля.
Традиційними двигунами вантажівок в ці часи були карбюраторні бензинові двигуни. Перелом настав в 1932році, одночасно з першою легкою вантажівкою Mercedes-Benz Lo 2000 оснащеною дизельним двигуном OM 59 об’ємом 3,8 літрiв та потужністю 40 kW (55 к.с.).

Недзвичайна доля серії 300
Серія 300 є легендарною серед дизельних двигунів. Її історія охоплює сорокові довоєнні роки. Саме тоді почались роботи по створенню нових чотири- та шестициліндрових двигунів OM 301/302. Перервані нацистами дослідження відновлено у післявоєнний період. Новий двигун вказаної серії під ніком OM 312 з’явився в 1949 році. Він був майже ідентичним з базовими довоєнними  аналогами, мав однакову відстань між циліндрами, діаметр самих циліндрів 90 мм. Різниця полягала в розмірах головки блока та збільшеним з 95 до 120 мм робочим ходом поршня. При об’ємі 4,6 літрів двигун видавав потужність 66 kW (90 к.с.).

Перший турбодизель Mercedes-Benz
В 1954 році Mercedes-Benz представив перший турбований дизельний двигун під назвою OM 312 A, потужністю 85 kW (115 KM). Стартове його призначення було приводити в рух  пожежні машини. Використовувався він також у тогочасних  комбайнах CLAAS. Однак він не став дуже популярним. Причина - поява нового двигуна  OM 321 об’ємом 5,1 літра та потужністю 81 kW (110 к.с.), що відрізнявся збільшеним діаметром циліндра до 95 мм.
В 1956 році стався дебют чергової генерації турбованих двигунів - OM 321 AM (назва походить від "Aufladung mild", що означає "лагідний турбонаддув ") видавав спочатку потужність 93 kW (126 к.с.), пізніше 97 kW (132 к.с.)
В 1959 році появився вільновтягуючий шестициліндровий OM 322 об’ємом 5,675 літрів, a роком пізніше його чотирициліндровий варіант OM 324.Черговий крок розвитку чотири- та шестициліндрових двигунів з безпосереднім вприском –двигуни OM 314 i OM 352/352 A потужністю до 124 kW (168 KM).

Через фінансову кризу в 80-х роках роботи над наступною генерацією двигунів призупинено. Відбулась лише істотна модернізація існуючих двигунів, яка на межі 1983 та 1984 років завершилась дебютом чотири-  та шестициліндрового дизелів OM 364/366 об’ємом відповідно  3,97 та 5,96 літрів і потужністю до 147 kW (200 к.с.), з часом піднятої до 177 kW (240 к.с.).
Після випуску понад двох мільйонів штук та впровадженням в Європі екологічних норм викидів Euro III в 1996 році, двигуни серії 300 пішли на “пенсію”- але тільки у Старому Світі. На інших ринках вони випускались ще не один рік. Так , ще в  2009 році, після 60-річчя народження первістка -OM 312, в Бразилії  анонсувалась модель L-1620 Classic з класичним двигуном OM 366 LA потужністю 155 kW (211 KM), базова конструкція якого не змінилась від 1949 року.

Потужна серія 400. Інтеркулер 

Кардинально нова серія двигунів для важких вантажних автомобілів  та тракторів з’явилась на ринку в 1970 році. Перший двигун цієї серії ОМ403, поставлений на траку мав V10 циліндрів загальним об’ємом 16 літрів і забезпечував  потужність 235 kW (320 к.с.) при 2500 об/хв .Поява двигуна була викликана необхідністю виконання рішення німецького федерального міністерства транспорту від 1968 року, згідно з яким з 1972 року нові транспортні засоби повинні були мати двигуни потужністю 6 кВт (8 к.с.) за тону повної маси автопоїзда. Це рішення стало критичним для техніки,  що повинна тягнути важкі причепи (фури та трактори). Мерседес-Бенц приступив до розробки якісно нової серій двигунів в 1969 році..У 1972 році серію 400 розширили за рахунок двигуна V8, об’ємом  12.8 літрів та потужністю 188 кВт (256 к.с.) при 2500 об/хв. Він дістав назву ОМ402. В 1975 році випущено V6 двигун OM401 ще меншого об’єму - 9,6 літрів потужністю 141 кВт (192 к.с.) при 2500 об/хв.

1980 рік  – поява першого турбозарядженого двигуна з інтеркулером. Завдяки використанню залишкової енергії вихлопних газів для роботи турбокомпрессора  та попередньому охолодженню стисненого газу власне інтеркулером  вдалося підвищити  паливну ефективність двигунів. Так новий V8 дизель ОМ422 об’ємом 14,6 літрів видавав спочатку 243 кВт (330 к.с.)  а потім  276 кВт (375 к.с.). В 1982 році  технологія з інтеркулером була використана на серії 300, а саме на двигуні ОМ362А.
 

Переломна серія 900
В 1996 році відбулись радикальні технологічні зміни у сім’ї важких двигунів Mercedes-Benz. Дебют серії 900 приходить на весну і характеризується появою нових інноваційниї елементів: електронної системи управління,  езпосереднього  вприску палива через роздільні насоси для кожного циліндра. Гама двигунів серії 900 з самого початку складалась з чотири- та шестициліндрових дизелів. Двигун OM 904 LA об’ємом 4,3 літри продуковав 125 kW (170 к.с.), а шестициліндровий OM 906 LA об’ємом 6,4 літри досягав потужості  205 kW (279 к.с.). В обох випадках застосовано турбонаддув та попереднє охолодження повітря. Максимальний крутний момент досягався в діапазоні обертів від 1200 до 1600 oб./хв.
Збільшення діаметра циліндра з 102 до106 мм ,а також його ходу з 130 до 136 мм підвищило потенціал серії 900. Чотирициліндровий OM 924 LA об’ємом 4,8 літри потужністю 160 kW (218 к.с.), а також шестициліндровий варіант, об’ємом 7,2 літри досяг потужності 240 kW (326 к.с.).
Наступний етап еволюції серії 900- це застосування технології BlueTec, представленої  компанією Mercedes-Benz в 2004 році. Вузол селективного каталітичного відновлення SCR з аплікатором AdBlue зробив можливим виконання норм викидів  Euro IV i Euro V, а саме головне - зменшення до 80% викидів в атмосферу шкідливих речовин. причому без зменшення вихідної потужності. Одночасно зауважена значна економія палива. З самого початку серія 900 задала стандарт екології та ефективності в своєму класі. Вже виготовлено більше мільйона вказаних двигунів.. Нові розробки OM 934/936 підтримують вже норми викидів Euro VI.  Mercedes-Benz в черговий раз підтверджує позицію технологічного лідера в виробництві дизельних двигунів.